Skocz do zawartości
Creativo

Porady dotyczące tworzenia muzyki/ miksu.

Rekomendowane odpowiedzi

Siema, nudzi mi się i mam ochotę napisać jakiś "poradnik" o czymś dotyczącym miksu w produkcji, ma ktoś jakiś pomysł ?

Zaznaczam, ze jestem laikiem, ale lubię pomagać...

Aha, DAW na jakim pracuje to Ableton, ale porady dla takich programów czesto sa uniwersalne.

Edytowane przez Creativo
  • Upvote 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ello,może poradnik jak wziąć 5 sekund utworu i grać nimi przez 10 minut,ostatnio rzadko słysze by grający-czy to radio czy klub - zajmowali się utworem na dłużej.Częściej spotykam jak zmieścić 40 utworów w godzinę

Edytowane przez dejw258

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po wyjasnieniach na chacie już wiem o co chodzi biggrin.png

Więc tak, moim zdaniem Dje teraz boją się kombinować "live" by czegoś nie zchrzanić, no ale co dziwne nawet większość grających z Traktorem nie kombinuje za bardzo co jest ewidentnym minusem, zalezy też do jakich klubów chodzisz, mozna wykopac w jakimś większym mieście niszowy klub, do którego chodzi kilka osób i zazwyczaj w takich miejscach dzieją się cuda za konsolą przykład:

często można spotkać w katowickim Inqbatorze.

 

Szczerze nie spodziewałbym się fajerwerków po djach grajacych w dużych dyskotekach, którzy grają tylko to co sprawdzone, co do miksowania 40 utworów w godzine to jeśli chodzi akurat o te większe "dyskoteki" to jestem za, bo jeden długi utwór zamuli publike.

 

Bardzo mało djów robi coś rzeczywiście live za konsolą, ja na przykład na "Próba Dźwieku Festiwal" widziałem gościa który grał dnb/ dubstep i zamiast normalnych przejść beatboxował i do tego dogrywał- bardzo oryginalne, szczególnie że wychodziło mu to dobrze.

 

Co do specjalnych show w których rzeczywiście sie coś dzieje to tylko Live Acty, których jest bardzo mało, tak jak Kuba Sojka tworzy muzykę live, tak też robią Octave One, a do jednych z ciekawszych należy Gustavo Bravetti i jego magiczne kontrolery

 

 

 

Dla mnie najciekawsza techniką dysponują dje hip hopowi...

 

 

Co do flangerów/ delayów itp no, jesli chodzi o flangery to jest to tandeta, a delaye/ filtry/ reverby chyba nigdy nie sa używane w dużych dyskotekach, chyba boją się o przejście, ew mają to gdzieś.

A no i w tych dużych dyskotekach, dje wiedzą, że i tak ludzie mają w tyłku ich technike i tylko wkurzał by ich specjalnie robiony breakdown na przejściu więc po co się starać.

Edytowane przez Creativo
  • Upvote 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Craetivo od czego bys radził zacząć nauke na abletonie moze jakis maly tutorial moglbyś wstawić opisy itd np od czego Ty zaczynasz/zaczynałeś robić utwór :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znaczy jak już wsiadłem na abletona to co nieco wiedziałem, bo jeszcze od roku siedziałem na fruity loopsie, tylko no ten rok to było może 10-20 sesji w programie więc tyle co nic. Fakt cięzko z tym zacząć, polecam filmiki w stylu "how to benny benassi sound" typu koleś pokazuje jak wykręcić jakiś dźwięk, na tych filmikach jest dużo podstaw, typu podpatrzysz przy okazji jak daje podstawową perkusje itp. Polecam na start zaopatrzyć się w 1-2 banki dźwiękowe z samplami typu vengeance i tylko jedną wtyczke do wykręcania jakiegoś dźwięku typu sylenth1 (ja do tej pory mam nie wiele więcej).

No więc polecam robić to co Ci goście na tych filmikach krok po kroku i z boku wyświetlają się na yt filmy podobne więc sprawdzajcie je wszystkie.

Możecie mi też polecić jakiś program który nie zżera dużo proca i nagram co będziecie chcieli.

 

Aha, nie zaczynałbym też tak, żeby brać się od razu za kawałki i codziennie pytał "i jak, lepiej" ? Tak jak to robi wiele osób w dziale "wasze produkcje"... poznajcie najpierw program, poróbcie z rok/ dwa żeby pokazać coś ciekawego.

Edytowane przez Creativo
  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra, znając życie nikt nie będzie pisał w tym temacie więc będę ja pisał tak dla jajec od czasu do czasu jezyk.gif

Mały tip co do odmulenia miksu nagrania, a w szczególności dołu- filtujemy każdy dźwięk najczęściej filtrem 24db choć to bez różnicy o tak

High-Pass-Filter.jpg

Filtrujemy cała perkusje, stope najczęściej poniżej 30/40hz , każdego hata, każdy inny dźwięk, żeby zostawić jak najwięcej miejsca w miksie, bo jeśli sie przyjrzycie wykresowi to każdy hat ma zakres częstotliwości już od 20hz które zabierają miejsca kickowi i basowi.

Kolejna sprawa, poczytajcie o tym za co odpowiadają poszczególne zakresy miksu by wiedzieć co zrobić jak coś jest za ciężkie, nie będę wam tu tego opisywał, bo jest to na każdym forum muzycznym w dziale z produkcją. W każdym bądź razie w okolicach 4tys hz możemy trochę "przybliżyć" lub "oddalić" dźwięk, ok 3tys możemy go zmiękczyć a 2tys- 2.5 tys odpowiadają za attack. Oczywiście przy każdym instrumencie i dźwięku się to zmienia, ale trzeba wyczuć te różnice i mieć o nich pojęcie !

 

Pamiętajcie, czytajcie dużo, nawet bardzo i nawet czytajcie więcej niż produkujecie, szczególnie na początku, bo po co dochodzić do tego wszystkiego przez 10 lat tak jak Ci którzy odkryli ta wiedzę, skoro można ją "wchłonąć" w rok.

Edytowane przez Creativo
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O widzę, ze temat został podpięty, więc się chyba nikt nie obrazi, jak będe tu pisał post pod postem.

Słuchając ostatnich produkcji w dziale "wasze produkcje" zauwazyłem, że mało kto wie, że bass i kick koniecznie musza grać w mono.

Mało tego, są "szkoły" w których mówią, że cały miks poniżej 500hz powinien grać w mono, ja jednak przesłuchałem utwory poszczególnych wykonawców i ciężko to wychwycić, w każdym razie poniżej 120hz na pewno wszystko w mono.

Co do mono jeszcze jeden trick, jeśli mamy problemy z equalizacją czegoś, poziomami głośności czy zbytnim zamuleniem miksu, dajemy na master wtyczkę mono, dzięki której cały nasz miks gra w mono (tj wszystkie elementy grają w każdym głośniku, bez panoramy lewo prawo/ przód tył) i wtedy kontrolujemy poziomy głosności, odmulamy i słuchamy co gra nie tak.

Wazna sprawa- w mono tez można wyłapać niezgodności fazowe, ale o tym to już jak ktoś kiedyś zapyta,bo na razie nie widze sensu :D

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam takie pytanko: Uczę sie Djki od podstaw obecnie ćwicze sobie na NDX-200 + M2 moje pytania brzmią następująco:

Oczywiście największe problemy mam z przejsciami pomiędzy przejsciami raz jako tako one wychodzą raz nie :( czytałem wiele poradników i oglądałem wiele filmików z różnymi sposobami.Masz jakiś swój sposób aby dobrze i "bez koniów" przechodzić między utworami?

Bardzo bym ci był wdzięczny za pomoc i jeszcze raz podkreślam że zaczynam od zera i każda porada,wyjaśnienie mi sie przyda z góry dzięki za odp.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Słuchaj wyćwiczenie techniki bitowania wymaga czasu, nie wiem ile się uczysz, ale mi zajęło to pół roku, teraz juz sprzedałem sprzęt, ale spokojnie na każdym innym zbituje każdy utwór z moich płyt w max 10sekund, no chyba że trafi się jakiś ewenement od Prydy.

Tu nie ma sposobó na "bez koniów" tylko ćwiczenie, jesli chcesz by wszystko grało idealnie równo to jeszcze muszą być dobre słuchawki do dyspozycji (ale to już ideeealnie, a tego słowa nawet nie znają niektórzy "zawodowi" dje, więc od słuchawek nie zalezy Twój miks) i słuchaj tez setów, żeby wiedzieć jak brzmi przejście bez patatajów, bo pewnie każdy ma tak jak zaczyna, że nagrywa set myśli o fajny bez konii, za miesiąc odsłuchuje "o ciul, choćby szarża husarii".

A aby dobrze przechodzić, to już musisz znać utwory/tonacje mieć wyobraźnie i znać swój sprzęt, ale skup się na razie na poprawnym zbitowaniu i frazach.

Edytowane przez Creativo
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mnie w miksie osobiscie jaraja rozne zabawy, nie puste, czyste granie jednego utworu, a dodawanie cos od siebie - urozmaicanie, wiadomo mozna stworzyc klimat grajac stopniowo to tez jest niesamowita sztuka, ale np. Laidback Luke potrafi wprowadzic w klimat oraz swietnie cos dodac od siebie. Ostatnimi dniami jara mnie gra na roznych samplerach tj. poki co ogladam i podziwiam, ale w przyszlosci bym chcial sie spotkac z takim czyms sam na sam. Lapcie tutaj cos za przyklad ->

1/3 araabMUZIK kills the MPC @ Berlin, Germany (June 7, 2012) + DukeDaGod - YouTube

Ogolnie jestem za mieszaniem gatunkow, ale w umiejetny sposob - z ladem, pomyslem i glowa do tego!

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Coś o produkcji:

 

1. Sprzęt:

- komputer z dobrą kartą dźwiękową, głośniki i dodatkowo słuchawki

- klawiatura sterująca MIDI

- program DAW plus conajmniej kilka dobrych wtyczek VST (m.in. do perkusji, basu i melodii)

 

2. Wiedza z zakresu budowy utworu, komponowania (akordy), masteringu itp itd

 

Wiesz produkcja muzyki to jednak "wyższa szkoła jazdy", sam trochę próbowałem ale tu potrzeba naprawdę dużo talentu i pomysłu na dobry kawałek. Czasami więc zamiast stworzyć byle co, lepiej zostawić to profesjonalistom. No ale jeśli bardzo chcesz to robić to próbuj... chyba że tak tylko bo ci się nudzi to sobie daruj. Ja sobie podarowałem i skupiłem się tylko na samej dj-ce, w tym naprawdę jest dużo do roboty a kluczem do sukcesu jest specjalizacja. Lepiej skupić się na jednym

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hehhehe Twój post mnie mega rozśmieszył, ile iluzji !

 

Po pierwsze w cale nie musisz mieć na początku dobrej karty dźwiękowej, a słuchawek w ogóle (ja w ogóle na nich nie pracuje) klawiatury też nie mam, no DAW to podstawa, a co najmniej kilka dobrych wtyczek to też jakaś bajka, bo wszystko dobre do podstaw masz w DAWie.

 

Nic nie jest bardziej praktyczne od dobrej teorii, ale większość producentów tak na prawde nie ma wiedzy o tym co robi jak tak z nimi gadam, wiedza z zakresy budowy utworu czyli co ? Można se ścieżke "ghost" podobnego utworu wrzucić i już masz, akordów prawie żaden producent elektroniki nie zna, a masteringiem nei zajmuje się producent.

 

Produkcja muzyki to normalne i dostępne dla każdego narzędzie i nie ma w tym nic trudnego posiadając odrobinę wytwałości, nie darujcie sobie i nie bądźcie jak ten gość bo do niczego nie dojdziecie w życiu, chyba, że czujecie, że was to nei bawi i nei macie ochoty, ale wymówka pt. "zostawić to profesjonalistom" to bardzo ŻAŁOSNA wymówka. Oni urodzili się z naklejką "profesjonalny producent" czy co ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Każdy ma swoje zdanie. Ja nie zniechęcam, tylko mowię że jak ktoś chce się za to zabrać to powinien się nad tym zastanowić czy naprawdę chce to robić czy tylko ot tak bo się nudzi. Oczywiście nikt nie rodzi się profesjonalistom, ale talentu potrzeba.

 

To jak ty chcesz tworzyć muzykę bez wiedzy, sprzętu i talentu? To tak jakbyś chcial zostać dj'em i grać tylko z vdj czy traktora

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze, wiedzę akurat jako taką mam, bo nie należę do tych producentów którzy na to leją.

Po drugie, mam monitory studyjne i dobry interfejs i uwierz mi, że to na razie wystarczy.

Po trzecie- talent nie istnieje.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale wręcz zachęcam do tego żeby tworzyć, dałem tylko kilka rad żeby jednak bardziej profesjonalnie do tego podejść.

 

1. Musisz wiedzieć jak jest zbudowany utwór, to żadna filozofia; tak samo jak chociażby podstawy z miksu i masteringu. Jaki producent tego nie wie?

 

2. Nikogo nie namawiam do zakupu drogiego sprzętu ale akurat klawiatura jest potrzeba bo wygodniej się tworzy (koszt min. 200zł). Wybór programu to rzecz drugorzędna, jeśli chodzi o FL'a to nawet te podstawowe wtyczki są na początek bardzo dobre (np. 3xOSC).

 

3. Masz racje z tym że nikt nie rodzi się profesjonalistom i może masz racje z tym że talent nie istnieje. Nie o to chodziło. Ale chyba przyznasz mi rację że żeby "wykręcić" coś fajnego i dobrego (bo chyba nie chcesz być tylko naśladowcą, ale tworzyć własną muzykę), to potrzebny jest przede wszystkim pomysł... i myślenie (a żeby występowało myślenie to musi być wiedza).

 

Dobra wróćmy do tematu.

 

Zasadniczo utwór zbudowany jest w kilku elementów:

 

1. Perkusja (stopa, werbel, hi-hat, clap) - przeważnie w programie jest jakieś narzędzie do perkusji (np. w FL'u - Step Sequencer), jakich dźwięków użyjemy to zależy od nas. Przeważnie używamy naturalnych dźwięków perkusji lub używamy gotowych sampli z różnych paczek. Zależnie od gatunku muzyki jaką tworzymy może być kilka rodzajów podkładów perkusyjnych (np. jeden na główny motyw, drugi na przejście).

Taki typowy układ dla muzyki tanecznej to:

- stopa/kick - podstawowy element wybijający rytm, dajemy na co czwartą taką kostkę w Step Sequencerze,

- werbel - dajemy pod drugą i czwartą stopę (czyli na drugi i czwarty bit w takcie),

- hi-hat lub clap - z tymi elementami może być różnie, np. clap możemy dać tak jak werbel;

 

2. Bas - tworzymy na syntezatorze, czyli odpowiednia wtyczka plus klawisze. Dźwięk basu to oczywiście pierwsza nuta akordu z melodii (np. dla akordu CDE bas to C). Bas może grać pod stopą lub pomiędzy. Czasami tworzymy też subbas, jest to kopia basu tyle że później przy masteringu podbijamy dla tej ścieżki pasma do 60Hz

 

3. Melodia (lead'y, pady, arpy itp. zależy od gatunku) - czyli wtyczka (jakieś pianino, syntezator) i klawisze, naprawdę warto znać akordy i wiedzieć jak tworzy się melodię (harmonia z muzyki). Tutaj albo sami coś próbujemy "kręcić" na syntezatorze żeby uzyskać jakiś ciekawy dźwięk, albo korzystamy z gotowych presetów dla użytej przez nas wtyczki.

 

4. Może też być wokal - zakładam że nikt z nas nie śpiewa więc najczęściej będzie to gotowy sampel, warto nauczyć się jak pociąć taki sampel i dostosować go do tempa utworu (jest taki tutorial na youtube).

 

Ciężko powiedzieć od czego zacząc. Czasami mamy pomysł na melodię i później dorabiamy do tego resztę. Ważne że najpierw tworzymy poszczególne elementy (ścieżki), które później do siebie dopasowywujemy (to jest właśnie miks). Ale o tym nie ma co pisać... najlepiej pooglądać sobie tutoriale na Youtube (gdzieś był fajny poradnik jak od początku tworzy się kawałek hands-up)

 

Dla przykładu tak to może wyglądać w FL'u:

 

1. Tworzenie/Miks:

W okienku Step Sequencer dodajemy kolejne przyciski czyli wtyczki i układamy poszczególne ścieżki naszego utworu tzw. patterny (dla perkusji, basu, melodii itp).

 

2. Aranżancja

Teraz te patterny ustawiamy na Playliście (które, jak i kiedy mają grać - wg fraz). Tu też układamy sample, które nie mają własnego pattern'u (bo np. grają tylko raz w utworze albo są długie jak pady czy wokale) oraz klipy automatyzacyjne (np. przejścia, efekt dynamicznego podgłaśniania).

 

3. Mastering

Patterny ze Step Sequencera poddajemy masteringowi - to temat rzeka, ogólnie przypisujemy każdy z patternów do osobnego kanału w mikserze i poddajemy obróbce:

- panorama - jak już ktoś wspomniał stopa i bas muszą być w mono,

- głośność - po prostu ustalamy co ma być głośnie a co ciszej, np. żeby melodia nie zagłuszała wokalu,

- equalizer - tu potrzeba więcej wiedzy jakie pasma podbić a jakie uciąć żeby wszystko do siebie pasowało i ładnie grało ale i tak najważniejszy jest słuch,

- kompresor - krótko mówiąc jest po to żeby nie było przesterów, przeważnie nakładamy go na stopę i bas (warto poeksperymentować z parametrami żeby zrozumieć jak działa)

- na koniec efekty (reverb, delay), automatyzacja (side chain) - też przeważnie nakładane na stopę i bas

 

EDIT: wróciłem z editem. w wolnej chwili wrzucę jakieś obrazki czy filmiki, narazie trochę teorii

Edytowane przez dj revolt
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość sync

Poradniki niech piszą ci co się znają, a jak jesteś laik w tej dziedzinie i się nudzisz to napisz poradnik o tym, na czym się znasz.

 

 

 

@Alex Drake: jeszcze jeden post nie na temat i otrzymasz ostrzeżenie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam takie pytanko: Uczę sie Djki od podstaw obecnie ćwicze sobie na NDX-200 + M2 moje pytania brzmią następująco:

Oczywiście największe problemy mam z przejsciami pomiędzy przejsciami raz jako tako one wychodzą raz nie sad.png czytałem wiele poradników i oglądałem wiele filmików z różnymi sposobami.Masz jakiś swój sposób aby dobrze i "bez koniów" przechodzić między utworami?

Bardzo bym ci był wdzięczny za pomoc i jeszcze raz podkreślam że zaczynam od zera i każda porada,wyjaśnienie mi sie przyda z góry dzięki za odp.

 

pamietaj, sciagasz muzyke przesluchaj jeden kawalek 5-10 raz zeby wiedziec co gdzie w nim jest i jak on jest zudowany kiedy ma wejscia dziury vocal tempo

nie graj kawalkow zaraz po sciagnieciu nie znajac ich wybierz sobie 10 kawalkow ktore przesluchales po kilka razy i znajdz w nich podobne dzwieki kick snare czy jakies pisniecie by do siebie pasowaly i wtedy zrob 10 prob przejscia tego kawalka az nauczysz sie go do perfekcji

 

te kawalki z filmiki ponizej trenowalem 1 godzine

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak ktoś ma jeszcze jakieś porady co do tworzenia muzyki to piszcie tutaj może coś się nauczę :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×