Skocz do zawartości
Gość Seraphim

Jak szybko nauczyć się grania na frazy ?

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Seraphim

Witam ! Pytanie zadaję gdyż chciałbym się dowiedzieć jak bardzo szybko nauczyć się wyczówać frazy po to aby robić szybkie przejscia w klubach i klubowicze mogli cały czas tańczyć ;D tak szybko nie dam rady odsłuchać utworu by znaleźć czegoś dobrego na starcie ;D niestety na sprzęcie który zamieżam zakupić nie ma fal i to boli

 

PS. sorki przypadkiem kliknołem nie ten dział ;D jak ktoś by mógł to przenieść do działu wyżej bym był wdzięczny ;P

Edytowane przez Seraphim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i w tej kwestii vdj, traktor czy czego tam wcześniej używałeś zrobił ci wielką krzywdę (mowa o falach)

 

musisz po prostu to słyszeć i liczyć. uszy masz a liczyć chyba też potrafisz (4 bity czyli uderzenia stopy to takt, fraza ma 4 lub 8 taktów czyli 16 lub 32 bity), poza tym co frazę (czasami co dwie) w kawałku wchodzi jakiś nowy element więc łatwo usłyszeć gdzie są frazy

 

ważne też żeby umieć znaleźć pierwszy bit taktu - trzeba wiedzieć że w takcie pierwszy i trzeci bit jest sam, na drugim i czwartym jest dodatkowo jakiś werbel, talerz albo coś

 

to jest naprawdę proste tylko trzeba dużo ćwiczyć, i cierpliwości napewno ogarniesz (słuch i ta podstawowa wiedza są najważniejsze w pracy dj-a)

Edytowane przez dj revolt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Seraphim

trudniejesze jest trafienie w opowiednią fraze z puszczeniem kolejnego utworu gównie o to mi chodzi ponieważ mam utwory z basem na początku. Obliczenie ilości fraz na odsłuchu zajmuje dużo czasu i nie da się zrobić przejścia w np 30sekund po rozpoczęciu utworu jak inni to robią. A jeżeli można wiedzieć o co chodzi z hot cue bo jeszcze nigdy z tym nie miałem do czenienia a słyszałem, że na początku oznaczamy sobie miejsca na wybranych frazach i od tego momentu dany utwur nam leci. Czy to prawda ?

Edytowane przez Seraphim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość DJ Glosnik

Jeżeli masz auto Cue to nie powinieneś mieć z tym problemu, ponieważ prawie w każdym utworze odnajdzie go prawidłowo. Jeżeli tak się nie stanie to odtwarzacze mają możliwość scratchowania, dzięki czemu da się usłyszeć gdzie rozpoczyna się kick. Różne firmy mają różne metody na przydzielanie CUE (ja znam tylko u Numarka) dlatego nie powiem nic więcej na ten temat, ale chodzi o to, że usłyszysz takie głośniejsze trzeszczenie jak natrafisz na beat. Na początku tego miejsca trzeba ustawić CUE. Jeżeli chodzi o słyszenie frazy to podam tobie parę informacji, których się nauczyłem i są bardzo przydatne jeżeli chodzi o słyszenie utworu i orientowanie się w końcu frazy i początku następnej.

 

Prawie zawsze techno jest podzielone na 16 (32) beatow w którym ostatni ma coś charakterystycznego czego nie posiadają poprzednie.

Te zaś podzielone są na 4x4 beaty (4x8) a każdy z nich podzielony jest jeszcze na 2x2 uderzeń. Piszę to ponieważ najlepiej jest wchodzić na początku tej najdłuższej frazy, jednak od biedy można na początku którejś z nich. Niżej znaczkiem X zaznaczyłem uderzenia:

 

X x x x X x x x X x x x X x x x

 

X - Najlepsze miejsce do przejścia (włączenia nowego utworu)

X -Tutaj też można zrobić przejście jednak nie będzie idealne

x - Ostateczne miejsce jakie może posłużyć nam za początek

x - Nigdy nie rób przejścia w tym miejscu, bo otrzymasz talerze, które będą szły między kickami co brzmi beznadziejnie

 

Włącz sobie tą muzykę http://www34.zippysh...&key=12946831 - bo dalej będę na tym przykładzie próbował to wytłumaczyć.

Jak da się usłyszeć w co 16 uderzeniu jest 3x klaśnięcie (zaznaczyłem je wyżej x), co informuje nas o ostatnim uderzeniu we frazie. Oznacza to, że kolejny beat będzie początkiem frazy i tam należy włączyć nasz 2 track (też w początku frazy) aby utwory były zgrane.

W muzyce elektronicznej są tzw Beakdowny które zakańcza bardzo wyraźnie narastające "napięcie". W utworze jaki podałem zaczyna się on około 4:45 min a kończy się przyspieszeniem beatów które ma miejsce w 5:52 min. Najlepiej właśnie w tym miejscu odpalić nowy track aby wszystko wyszło jak należy.

 

Teraz powiem jak ja uczyłem się grać (nie miałem wcześniej styczności z programami typu VDJ czy Traktor) to dobierałem sobie utwory o tym samym tempie (jest to ważne, bo jak się tobie beaty rozjadą to nigdy nie dokręcisz). Sprawdź sobie licznikiem BPM z VDJ czy czegoś i wybierz 2 odpowiednie utwory. Próbowałem bardzo długo jednak zawsze zamiast trafiać w 1 beat we frazie, to albo zaczynałem z ostatnim poprzedniej albo z 2 nowej. Po jakiś 2 dniach ćwiczeń udało mi się opanować przejście robione we właściwym czasie. Po tygodniu odważyłem się zagrać utwory o różnym tempie ale dopiero po jakimś miesiącu praktyki na playerach doszedłem do umiejętności zgrywania muzyki z różnym tempem.

 

Teraz kilka porad ode mnie:

Nie graj utworów które mają różnicę większą niż 4% PItcha (do ok. 4 BPM)

Staraj się nie używać master tempo, bo mimo iż zachowuje tonacje, to przesuwa minimalnie beaty przez co daje złudzenie, że utwory są lekko przesunięte.

Dokręcaj jogiem do momentu aż będziesz słyszeć 1 bass zamiast 2 obok siebie. Wtedy masz pewność, że przejście wyjdzie idealne.

Jeżeli utwory mają 128 bpm (standard w większości rodzajów techno) to możesz sobie obliczyć przybliżoną wartość czasu trwania 1 frazy. Jest to 15-16 sec i w tym czasie usłyszysz mniej więcej 32 kicki. Może w przyszłości ta informacja się do czegoś przyda.

 

Więcej nie pomogę, musisz ćwiczyć i zyskiwać umiejętności, ale spróbuj usłyszeć początek frazy (najpierw od tego co podałem) a potem w innych utworach, bo od tego trzeba zacząć :D.

Edytowane przez DJ Glosnik
  • Upvote 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Seraphim

ja umiem rozpoznać kiedy się rozpoczyna kolejna fraza a kiedy kończy ;D tylko głównie mi chodzi o to że raz mamy np 2 frazy z bassami na początku a raz 1 i jak tutaj wchodzić tak aby trafić dobrze żeby vokale nam się nie zeszły w kolejnych frazach. Myślałem nad hot cue aby wracać do fraz poprzednich jeśli za dobrze nie trafie, ale to nie wychodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość DJ Glosnik

Jeżeli o to chodzi, to ja tak robię sety. Dajmy na to masz 2 utrowy:

Pierwszy

Drugi

Teraz bierzesz kartkę i długopis i piszesz kiedy zaczyna się wokal w pierwszym i kiedy kończy (ważne aby początek to był czas trwania normalny a koniec to ile czasu zostało do końca)

Dla przykładu:

1:05 Pierwszy 1:34

0:46 Drugi 1:15

Teraz aby idealnie wyliczyć moment przejścia to musisz dodać czas końca tego co leci to tego który będzie puszczany: 1:34+0:46=2:20 i to jest czas w którym należy wystartować utwór Drugi, aby wokale były płynnie splecione razem. Jeżeli chodzi ci o to, żeby zrobić to bez takich rachunków to albo musisz znać dobrze muzykę i wiedzieć kiedy co i jak, albo zrobić to "na szybko". Tą metodę dosyć często można zaobserwować w klubach, ponieważ nie zawsze kończy się wokal w 1 utworze, a już DJ puszcza 2 utwór robiąc przy tym szybkie przejście. Ja osobiście bardzo nie lubię takich nagłych przejść, jednak po paru piwach tego się już nie dostrzega :D.

Edytowane przez DJ Glosnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo fajne przejscie tylko na traktorze tego nie dam rady zrobić ;D tak pomijając to mógłbym prosić o track list tego secika ?

 

Wszystko sie da tylko trzeba chcieć i przede wszystkim się do tego przyłożyć. Na traktorze można robić cuda jakich jeszcze zapewne nie słyszałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli już powoli ogarniasz o co chodzi, musisz tylko jeszcze więcej ćwiczyć, naprawdę cierpliwości, to nie jest takie trudne

 

1. Przede wszystkim musisz wyrobić sobie słuch, dj to taki gość co "widzi drzewa a nie widzi lasu" czyli słyszy bity a nie słyszy muzyki. Ta umiejętność jest najważniejsza.

 

2. Nie zawsze musisz np. wchodzić w ostatniej frazie czy ustawić cue na pierwszej, to ty decydujesz kiedy ma być przejście. Musisz znać kawałki które grasz (czas intro i outro), tego będzie coraz więcej ale też da się ogarnąć. Po prostu w domu jak najczęściej sluchaj tych kawałków, zapoznaj się z nimi i później dobierz do siebie różne utwory. Też słuchaj i ćwicz, po jakimś czasie sam już będziesz wiedział kiedy jest dobre miejsce na przejście (wyrobi ci się takie wyczucie). Tylko że na typowej imprezie nikt aż tak dokładnie nie dobiera utworów do siebie. Wystarczy że pasują gatunkiem (stylem, tonacją) i tempem. Przejścia nie muszą być idealne, ważne żeby nie było "koni" i żeby wokale się nie nakładały (jak się nałożą melodie to jeszcze pól biedy), czasem lepiej jak chwile leci sam bit z basem niż jak nałożą się wokale.

 

3. A jeśli chodzi o samo dokręcanie jogiem, to najpierw popróbuj z kawałkami o tym samym tempie. Dobre ustawienie Cue to podstawa, później wchodzisz na pierwszy bit frazy, ewentualnie taktu. Idealnie nigdy nie wejdziesz więc musisz delikatnie (tzn. np. o 1/4 obrotu joga) dokręcać najpierw w jedną stronę np. do przodu, słuchaj czy jest dobrze, jeśli się bardziej rozjeżdzają to kręć w drugą stronę.

 

Jeśli masz kawałki o różnym tempie (ale dobieraj o różnicy max. 4-5 BPM) to możesz sobie wtępnie ustawić suwakiem pitch przybliżone tempo, ale nie sugeruj sie licznikami tak bardzo i dogrywaj już dokładnie na słuch.

 

Hot Cue służy właśnie to tego aby ustawić sobie kilka punktów cue i wtedy w czasie miksu można dowolnie między nimi się poruszać. np. jeden ustawiasz sobie na początku, drugi przed breakdownem a trzeci przed główną częścią z melodią. Taki trochę live act, ale na początek chyba jednak trochę za trudne.

 

 

Takie programy jak Traktor są zasadniczo i tak pod kontroler, więc samą klawiaturą i myszką nic nie zdziałasz. Program dobry bo pomaga zorganizować muzykę, dobrać wg klucza itp. Ale proponowałbym jednak dokupić jakiś kontroler (numark, reloop), plus oczywiście dobre słuchawki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość DJ Glosnik

-traktor nie ma jog

-sterowanie na klawiaturze jest wnerwiające dlatego mam tylko myszkę i co ogranicza możliwości ;D

 

To prawda, sam próbowałem zabawy z myszką ale tak się naprawdę nie da nic zrobić. Może poza przejściem które będzie w miarę płynne.

Kontroler może się przydać, a kiedyś nawet w klubie widziałem DJ-a, który miał 1 kontroler z 1 jogiem (wyglądało to jak 1 deck), ale obsługiwał mu 2 decki. Może coś takiego jest niedrogie na początek i na pewno pozwoli ogarniać więcej "gałek" w tym samym czasie :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnośnie:

 

Seraphim[/color]' timestamp='1356390888' post='692170']

chodzi o to że raz mamy np 2 frazy z bassami na początku a raz 1 i jak tutaj wchodzić tak aby trafić dobrze żeby vokale nam się nie zeszły w kolejnych frazach

Seraphim[/color]' timestamp='1356377415' post='692132']

nie da się zrobić przejścia w np 30sekund po rozpoczęciu utworu

 

Ja to tak zrozumiałem że chcesz robić przejścia od początku utworu... a przejścia się robi zazwyczaj około 1:40 min lub 40 sek od końca utworu. To o czym piszesz to mash-upy - żeby takie coś zrobić musisz idealnie dobrać utwory, tak żeby właśnie pasowały do siebie frazami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niech młodzi pytają, od tego jest forum, tyle że już było milion razy o tym

 

ogólnie każdy kawałek jest zbudowany tak samo i jak grasz house/electro-house to wiesz że np. na 1.40 min czy tam na 40 sek do końca masz się skupić bo zaraz będzie dobre miejsce na przejście tzn. np. kończy się wokal (jeszcze raz słuch no i trochę refleksu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ogólnie nie każdy i dlatego lepiej nie dawać by sztywno się trzymał takich ram bo jakoś co do houseu którego słucham w ogóle by się to nei sprawdziło, a przejścia to już w ogóle robiłem przeko(s)miczne

 

Najlepiej "obserwować" już przez jakiś czas podczas grania utwory i wtedy dochodzisz do tego i jeszcze ciekawszych wniosków, których do tej pory w necie nie widziałem, a myśle ze nie jeden o nich wie.

Edytowane przez Creativo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość DJ Glosnik

Zdaje mi się, że chodzi tobie o podwójny bass na początku, tak? Pierwszy jest tak dodany jak gdyby z powietrza a kolejny zaraz po nim jest już początkiem. Spotkałem się już z takimi utworami, które na początku mają 2x bass albo pierwsze 4 beaty są troszkę szybsze, wolniejsze niż pozostała część utworu. Nie wiem w jakim celu są robione takie zabiegi, ale są one bardzo uciążliwe. Moim zdaniem to jest coś w rodzaju "zabezpieczeń".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem o jakich zabezpieczeniach mówisz xD Normalnie, ktoś sobie taką budowe tracka robił, po cholere robić sztampowe 4 pierwsze frazy walące kickiem, a co byś powiedział jakby Ci przyszło grać takie tracki ?

albo

 

Po prostu to się wyrabia z czasem i nawet bez perkusyjne przez pierwsze kilka min tracki możesz zmiksować, do dziela i bez żadnych regułek, a z czasem zobaczysz, że nie będziesz pewnie grał nawet na frazy, a usłyszysz, że tracki są zbudowane z "czegoś więcej" - przynajmniej ja to tak odbieram i to stosowałem.

 

 

Edit, żeby nei zaśmiecać

Hehehe no ciekawe, bo dla mnie nie dość że te utwory to house, to jeszcze można je spokojnie zmiksować.

Edytowane przez Creativo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...