Skocz do zawartości
Gość Lukee

Jak dopracować przejścia w setach, mixach lub grajac Live:)

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Lukee

Słowniczek:

 

Punkt Cue - początek utworu przypadający przeważnie na pierwsze uderzenie bitu (nie zawsze ale o tym dalej)

 

Fraza- Jest to cząstka budowy formalnej utworu składająca się z dwóch lub kilku motywów tworzących zamkniętą myśl muzyczną i określoną całość wyrazową. (A po polsku fragment utworu składający się z 8 taktów po 4 uderzenia basu na każdy w przypadku muzyki klubowej)

 

Crossfader â element miksera podobny do suwaka, odpowiedzialny za płynne przejście pomiędzy sygnałem z jednego źródła, a drugim sygnałem z drugiego źródła.

 

Equalizer LOW/MID/High - odpowiadają za barwę dzwięku w przypisanym do nich kanale

 

Low - Linia Basów

Mid - Linia Basów oraz Trebli

High - Linia Trebli

 

Używane do modulowania barwą granego utworu.

 

JOG - to pokrętło znajdujące się w odtwarzaczach CD (ale nie tylko), służące do precyzyjnego ustawiania punktu CUE [większość odtwarzaczy]. Podczas odtwarzania muzyki pełni także funkcję PITCH BEND. Pokrętło JOG służy również do obsługi efektów (jeśli odtwarzacz posiada wbudowany efektor).

 

CUE (odtwarzacz CD)

punkt "startowy", od którego chcemy rozpocząć odtwarzanie utworu. W trybie PAUSE za pośrednictwem pokrętła JOG możemy dokładnie ustawić tzw. punkt CUE. Jeśli punkt ten jest już ustawiony, każdorazowe przyciśnięcie (oraz przytrzymanie) przycisku CUE powoduje rozpoczęcie odtwarzania od zapamiętanego punktu CUE (ułatwia to dobranie tempa utworu, którym chcemy wejść w aktualnie odtwarzany utwór). Puszczenie przycisku CUE powoduje powrót do trybu PAUSE w zapamiętanym punkcie CUE. Jeśli punkt CUE jest zapamiętany, a odtwarzacz znajduje się w trybie PAUSE, rozpoczęcie odtwarzania odbywa się za pośrednictwem przycisku PLAY (wtedy odtwarzacz zaczyna odtwarzać utwór od zapamiętanego punktu CUE bez potrzeby przytrzymywania przycisku CUE).

 

( A bardziej łopatologicznie przycisk za pomocą którego możemy idealnie ustawić punkt startowy granego przez nas utworu. Po ustawieniu punktu Cue aktualny odtwarzacz, kanał, deck przechodzi w fazę pausy, którą można i wręcz należy wyłączyc magicznym przyciskiem play smile.png Cała frajda polega na tym, że po wykonaniu tej czynności mozemy idealnie wbić się w ścieżkę basu na drugim kanale. )

 

 

PITCH - najczęściej potencjometr suwakowy służący do zmiany prędkości / tempa odtwarzanego utworu.

 

 

PITCH BEND - klawisze lub jedna z funkcji pokrętła JOG służąca do chwilowej zmiany prędkości utworu (np. "podgonienia" tempa jednego utworu do tempa drugiego utworu w celu synchronizacji tempa tych utworów).

 

MASTER TEMPO - dodatkowy klawisz wspomagający pracę suwaka PITCH. Jego wciśnięcie powoduje zmianę prędkości utworu bez wyczuwalnej zmiany wysokości tonacji utworu. (W niektórych programach może nie występować natomiast w profesjonalnym sprzęcie wręcz podstawowy element)

 

BPM - (z ang. beats per minute) wartość wyrażona cyfrą określającą tempo utworu (liczbę uderzeń na minutę).

 

 

GAIN - potencjometr służący do regulacji natężenia sygnału wyjściowego danego kanału.

 

 

 

 

 

Ok a teraz może przejdźmy z tych wszystkich fantastyczno-naukowych pojęć do odrobiny teorii. na potrzeby tego poradnika będę używał softwear'u VDJ połączonego z konsolą przenośną Dj4Set firmy Hercules.

 

Dla ułatwienia załóżmy ze gramy coś tam na kanale A, fajnie pięknie pioseneczka leci a my się bujamy w fotelu ale co dalej, chcielibyśmy coś wrzucić zaraz po tej tak by nastąpiło płynne przejście pomiędzy utworami. Na kanale B mamy już kolejnego kandydata do pozamiatania nami w fotelu ale by go fajnie wmixować musimy wykonać wcześniej kilka prostych niżej wymienionych czynności:

 

1) Sprawdzamy położenie Crossfader'a, powinien znajdować się po stronie aktualnie odtwarzanego kanału, nigdy na środku ( prawo lub lewo z zależności na którym aktualnie odtwarzacie)

 

1) Sprawdzamy tempo utworu wyrażone w BPM oraz dostosowujemy je do aktualnie odtwarzanego utworu w kanale A (W programach pozbawionych funkcji master tempa nigdy nie ruszajcie prędkości aktualnie odtwarzanego utworu gdyż może nastąpić wyczuwalna i dość rażąca zmiana w jego tonacji)

 

2) Ustawiamy punkt Cue w pierwszej frazie utworu idealnie na 1 uderzeniu basu, pytanie jak to zrobić by było dobrze... jeśli po kliknięciu Cue w odtwarzaczu, programie etc. słyszycie idealne uderzenie pierwszego Bitu bez żadnej wcześniejszej ciszy, przerwy etc możecie być pewni ze jest perfekt. bardzo ważne aby zawsze był to pierwszy bit frazy, piosenki... whatever

 

3) Dobijamy utwór w początku frazy aktualnie odtwarzanego w kanale A... tu zaczynają się schody, jak to zrobić idealnie? ciężko powiedzieć... mogę wskazać wam drogę ale każdy musi dojść do tego samotnie na podstawie prób i błędów. Ważne, żeby się nie zniechęcać gdyż z początku może być trudno. Podstawą jest znajomość utworu, żaden DJ nie gra na ślepo nie wiedząc co czeka go za parę, parenaście sekund.... przesłuchajcie na szybko pierwszą minutę - dwie utworu, który chcecie zagrać... zwrócicie uwagę gdzie są wejścia elementów takich jak vocal, treble, melodia etc. W jakim czasie następuje tzw. dziura czyli całkowite wyciszenie ścieżki basu w utworze i czy w ogóle w nim istnieje. itd. Mogę wam podpowiedzieć, że przeważnie czysta ścieżka basu kończy się między 30-40 sekundą ale z dużym naciskiem na słowo "przeważnie" później następuje kolejna fraza z następnym nowym elementem muzycznym wprowadzanym do utworu ( vocal, melodia, dodatkowy bas, treble cokolwiek...)

 

Dobijanie Do frazy odtwarzanego utworu jest najtrudniejsze, wielu z was pewnie się pytało lub spyta skąd mam wiedzieć kiedy się takowa rozpoczyna jak ją rozpoznać i skąd pewność ze to na bank to. Moja podpowiedz wsłuchajcie się w muzykę, zwróćcie uwagę kiedy są wprowadzane nowe elementy lub znikają stare, słuchajcie muzyki i liczcie bas, to wam pomoże wyróżnić te przejścia oraz nauczyć się je rozpoznawać. Weźcie przykładowo pierwszy z brzegu utwór Progressywnego House'u i liczcie bity od początku jego trwania... zauważycie, że przeważnie po 32 uderzeniach pojawi się coś nowego (czasem zdarza się ,że frazy się powtarzają wydłużając trwanie jakiegoś motywu, tak czy inaczej poznacie je po idealnym skopiowaniu jej poprzedniczki... jeśli pojawiła się nowa melodia w poprzedniej na pewno w tej będzie idealnym odwzorowaniem), nowa fraza zaczyna się zawsze po kolejnym 32-gim uderzeniu basu, nie ważne czy jest to hardstyle, progressive, house, elektro itd... budowa jest zawsze taka sama. Jeśli dobijecie utwór w początku frazy możecie być pewni, że po drodze nic się nie spier***** i kolejne frazy w mixowanych utworach będą się pokrywać i wzajemnie uzupełniać tworząc fajna całość. Czasem się zdarzy, że po wbiciu utworu mogą pojawiać się małe rozbieżności w basie, mogą się nie pokrywać tworząc efekt galopującego stada koni... i tu na pomoc przychodzi wam JOG lub Pitch bend... przesuwa on utwór o pól sekundy do przodu lub tyłu umożliwiając wam jego wyrównanie i synchronizacje z aktualnie odtwarzanym. Pytacie się po co ten cały bełkot o jakiś frazach i innych pierdołach co to ma do rzeczy, postaram się wam wyjaśnić jak to wygląda. Z dużym naciskiem na słowo "przeważnie" w koncowym fragmencie utworu czyli mniej więcej "1:48" do końca zaczynają zanikać powoli wszystkie dodatkowe elementy by na końcu pozostał sam bas. Jeśli wbijemy się z utworem właśnie w tym czasie idealnie na początku frazy będzie on nam uzupełniał braki w aktualnie odtwarzanym, co to znaczy? jeśli np zniknie vocal to w tym drugim właśnie może się on pojawić, to samo tyczy się melodii. Tworzy to ogólne wrażenie jednej całości i mimo tego, że są to dwie inne piosenki zleją się w jedną do tego stopnia, że osoba słuchająca nas nie będzie wiedziała gdzie rozpoczyna się nowa a gdzie kończy ostatnia:)))

 

Jak to wykonać na VDJ? nic trudnego... staramy się wykonać powyższe czynności oraz po upewnieniu się, że all jest ok, utwory są zsynchronizowane itd. przesuwamy suwak crossfader'a na środek. Jest kilka technik mixkowania w zależności od utworu i stosowanej metody są różne sposoby pracy z crossfedere'm. Jeśli wejście utworu jest długie ma ponad minutę czasu to ogólnie wyciszamy bas na Equalizerze Low i zaczynamy z wyciszonym kanałem, możemy od razu wjechać na środek i następnie powoli i stopniowo podgłośnić ścieżkę oraz basy jednocześnie wyciszając aktualnie odtwarzaną w drugim kanale... jeśli natomiast chcemy szybko wjechać z kolejnym utworem, nie mamy za bardzo czasu na jego stopniowe dobijanie to polecam zaczynać z lekko tylko wyciszona ścięzką basu i pełnym ustawieniem głośności kanału. Efekt przejścia i stopniowego wbijania się do mixa zapewni nam powolne przemieszczanie crossfader'a w kierunku pozycji środkowej. W teori ciężko mi jest wyjaśnić jak współpracować equalizerami z crossfedere'm oraz głośnością kanału ale jestem pewny, że sami dojdziecie jak to mniej więcej wygląda. Polecam oglądanie filmów na youtube... zobaczcie jak to robią inni zwróćcie szczególna uwagę na pracę tych właśnie elementów, kiedy ich używają jak to robią... wiele wam to podpowie. Dla osób nie mających żadnego sprzętu typu konsola czy mixer polecam metodę drugą bez zbędnych zabaw z equalizerem gdyż działając myszką może być ciężko ogarnąć tyle elementów jednocześnie.

 

Mam nadzieję że komuś pomogłem i dwie godziny siedzenia i pisania tego nie poszły na marne, jeśli macie jakieś uwagi i pytania walcie śmiało, chętnie coś dodam, podpowiem. W przyszłości może nakręcę jakiś filmik na youtube z instrukcją obsługi tego co tutaj dzisiaj opisałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spoko, ale wszystko już w tym dziale jest i tylko to powieliłeś.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Dziękuję Dzziękuję po prostu tego potrzebowałem,stary......nie wiedzialem ze opuszki palcow moga boleć :P takie to wszystko proste :) odpowiedziales na moje wewnetrznę pytania rozwiales watpliwosci :PPPP jak dzięki Tobie heh odniosę sukces chodź mi nie o to chodzi...znajdę Cię i wynagrodzę :) i teraz czka mnie jedno nieweem jeszcze jak ale sloluje 10tysi na sprzet ktory da mi radę :P Jeteś wielki!!!!! zapraszam ogólnie stawiam flachę,kręcę blanta hehe pozdrawaim :P musiałem napisać ponieważ,zapytałeś czy komuś pomogłeś....Pomogłeś i to myślę nie byle komu :P oooh teraz tylko dobre odtwarzacze tylko only pionieer mixer narazie tez... chodz w przyszlosci moze rane np..Jak stanę przed tym...po 6 czy 8 a moze wiecej godzin nie odchodzę od swojego zabawkowego sprzętu :P (numark nv2) to przy tym czego...ktore mnie zadowali nie bedzie sie zacinać ehhh wg szkoda gadac się denerwować :P no a że człowiek przecież nie wiedział...ze chce i to dla niego...dlatego ja pierwszy mixer kupil za 30zl Formua Sound System 2000 heheh to wg studnijny czy tam scenivzny ale..dwa kawalki dalo rade puscic...dało...i pobawic sie tonacją :P mam go dziś..obudowe :P na pamiątkę pozniej numark reeloop i tak sie bujałem kilka lat..nic tak naprawdę nie robiąc z tą pasją..to jest wszystko długa historia całe moje zycie w zasadzie :) a teraz wziąłem sie za siebie,wiele od siebie wymagam...musi byc efekt wow.. hehe :) jeszcze troszke czasu...ale nie odpuszcze puki nie sprubuje...chodz nikt we mnie nie wierzy haaaha...to sie zdziwaija Pozdrawaim i ogólnie zapraszam dla tego wpisuje zalozylem tu konto...Dziękuję Ci raz jeszcze....Serdecznie pozdrawaim i i życzę szczęscia zdrowia pomarańczy :P :)))))

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×