Skocz do zawartości
dj revolt

Dobór utworów

Rekomendowane odpowiedzi

Było już wiele razy o wyborze sprzętu i technikach robienia przejść, a ja bym chciał jeszcze raz napisać o czymś co jest najważniejsze w pracy DJ'a - czyli o doborze utworów.

 

Najpierw trochę o słuchu, dokładniej o tzw. "słuchu muzycznym". To podstawowa umiejętność i trzeba to wyćwiczyć - robimy to po prostu słuchając muzyki:

 

1. Słuchając setów różnym dj'ów próbujemy rozgryźć jak dj dobrał utwory i jak robi przejścia. To później pomoże nam przy miksowaniu żeby słyszeć czy sami robimy płynne przejścia tzn. czy kawałki mają ten sam poziom głośności, czy nie ma koni i czy nie nakładają się główne motywy (wokale).

 

2. Słuchając jakiegoś utworu próbujemy zakwalifikować go do gatunku oraz określić jak jest zbudowany ten utwór. Przede wszystkim chodzi o frazy (liczymy bity, takty, frazy) i wejście poszczególnych elementów, jak bas, melodia, wokal. DJ to taka osoba która "widzi drzewa a nie widzi lasu" czyli słyszy bity a nie słyszy muzyki - to taka podstawowa różnica między przeciętnym śmiertelnikiem a dj'em;)

 

A teraz już o samym doborze utworów do miksu (seta). Oczywiście nie mogę powiedzieć nikomu dokładnie jakie ma grać utwory, bo to zależy od wielu czynników jak np. własny styl, gusta klubowiczów (tu potrzeba obserwować parkiet, a to wymaga lat praktyki). Jest jednak kilka takich ogólnych zasad przy dobieraniu muzyki:

 

1. Utwory które gramy muszą oczywiście nadawać się do miksowania. Po pierwsze wersja - gramy tylko wersje extended/club/remix, czyli takie które mają rozpoczęcie i zakończenie w postaci samego bitu (intro i outro). Po drugie jakość pliku - najlepiej audio (.wav), ewentualnie mp3 (320 kbps, CBR). Dodam jeszcze że kupując płyty unikamy tych "mixed by..." (są one już zmiksowane).

 

2. Klimat setu - temat rzeka. Klimat to po prostu styl, tonacja i tempo ale już całego setu. Może to wyglądać naprawdę różnie i też zależy od wielu czynników ale ogólnie chodzi o dobieranie gatunków do siebie. Trzeba wiedzieć jakie gatunki pasują do siebie a jakie nie. I chyba jasne jest że w secie nie zmieniamy klimatu po jednym utworze, tylko jakoś stopniowo. Jeszcze raz przypominam o obserwowaniu tego co się dzieje na parkiecie, bo czasami trzeba zmienić plany. Na przykład ja jak gram house to na początek na rozgrzewkę daję jakiś progressive (tak z godzinkę), później electro-house (czyli przeważnie komercję) a na koniec jakiś tech-house. Ale naprawdę może to wyglądać różnie i warto samemu poeksperymentować.

 

3. Wreszcie dobierając kolejny utwór do naszego miksu zwracamy uwagę na jego tempo (maksymalna różnica to +/- 4-5 BPM) oraz tonację. O tonacji pewnie nie raz czytaliście, osobiście odradzam aż tak szczegółowe trzymanie się tego, wystarczy że dobierane utwory pasują do siebie stylem, gatunkiem (na 99% utwory w tym samym gatunku będą do siebie pasować).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...